Twitter Club RACC Facebook Club RACC
CAT | ESP
24 HORES BARCELONA - TROFEU FERMÍ VÉLEZ
HORES DINS LA CURSA
Les curses de resistència tenen un encant molt diferent de les de velocitat. Són una prova de llarga durada i per això el plaer de gaudir de l’acció en pista s’estira al llarg de moltes hores, de vegades fins a dues voltes dels antics rellotges d’agulles. Cal anar al Circuit de Barcelona - Catalunya a veure les 24 Hores Barcelona – Trofeu Fermí Vélez amb un concepte diferent de l’habitual.
Per Carles Castellá
24 HORES DE BARCELONA – TROFEU FERMÍ VÉLEZ
Del 5 al 7 de setembre al Circuit de Barcelona-Catalunya Entrada gratuïta i accés al pàdoc.
Sortida de les 24 Hores de Barcelona, una cursa molt consolidada dins l'automobilisme català.
UN PILOT RACC A TOTES LES EDICIONS

Francesc Gutiérrez és un pilot RACC de Vic amb rècord a les nostres 24 Hores: ha participat en totes les edicions, setze, ha viscut totes les curses des de dins… però també des de fora: “Una cursa de 24 hores”, explica en Francesc, “es viu de manera diferent. Amb presses només hi anem els pilots i els mecànics quan cal, però per al públic és molt diferent. Jo mateix, quan no estic a la pista, me’n vaig a les tribunes a gaudir de la màgia i l’espectacle que té una prova com aquesta. I m’agrada fer de públic, ser allà, i més d’un cop altres espectadors m’han reconegut i ens hem posat a xerrar. En quina altra cursa es pot fer això?”. Un dels punts més emocionants d’aquestes curses són els canvis de pilot, un espectacle dintre de la cursa. El públic entra dins els boxs i veu com treballen els mecànics, l’ambient que hi ha en un box a la nit, i se sent partícip d’una cursa on només hi ha rivals i un gran esperit esportiu.

El pilot RACC Francesc Guitierrez ha participat en les 16 edicions de les 24 Hores de Barcelona.
LA NIT DE CURSA

La cursa comença a les 12 del matí, però després s’endinsa en una llarga marató d’hores, les més boniques de les quals són les primeres de la nit, quan cau el sol i els cotxes van amb els llums encesos. Veure curses de nit és poc habitual, i per tant és una experiència més que ofereix una prova com les 24 Hores. Això sí, cal anar amb compte a la matinada, són les hores més dures. En Francesc explica que “de quatre a nou del matí sempre és el tram més dur. Les primeres hores a la fosca són meravelloses, però també fatiguen i això es nota a la matinada”. Però amb l’arribada de les primeres llums és quan ja s’ha posat fi a la nit i a les seves ofertes: des de sortir del Circuit per anar a fer un mos a qualsevol dels locals que hi ha a prop com fer-ho dins el mateix Circuit si no hi ha ganes de moure’s. I després tornar a les tribunes o al pàdoc a seguir gaudint de l’espectacle sense que la son ens venci, moment en què es pot anar a casa per tornar al matí a veure el final de la cursa.

A la matinada arriben les hores més dures de la cursa: fatiga al volant i menys públic.
AIXÒ NO ÉS LE MANS

La cursa més important del món de la resistència és les 24 Hores de Le Mans, cursa que la marca Audi ha dominat en els darrers anys. Miquel Molina és pilot RACC i també pilot Audi (al DTM) i ha estat a les dues curses. Va participar a les 24 Hores de Barcelona fa un grapat d’anys. “Les dues curses són molt diferents”, explica en Miquel. “A Le Mans tot és molt gran, molt professional. A les nostres 24 Hores, en canvi, és al contrari, tot és proper, amigable, amateur. El públic, els amics, la família poden venir sense restriccions i estar amb nosaltres.” “Le Mans”, continua el pilot de Lloret de Mar, “és una cursa gegantesca. El circuit té més de 13 km i és impensable veure els cotxes per tot arreu. En canvi, al Circuit tot és a prop, es pot anar a tots els revolts i totes les tribunes sense cap impediment”.

Miquel Molina, pilot RACC: "a Le Mans tot és gran, a les 24 Hores tot és proper i amigable"
55 INSCRITS, 10 CATEGORIES, 200 PILOTS

Els primers anys la cursa sempre va ser un afer molt nostre, amb quasi tots els participants nacionals. Però des que el Circuit va arribar a un acord amb l’empresa Creventic, promotora d’altres curses de resistència com les 24 Hores de Dubai, l’índex de participació va fer un gran salt de qualitat, amb presència de cotxes de competició de marques com McLaren, Porsche, Aston Martin, BMW i altres marques de gran renom internacional, que participen amb autèntics cotxes de competició. Davant d’ells els més valents dels nostres pilots, que al volant dels nombrosos SEAT, Renault, Mini o Peugeot omplen a vessar la graella: fins a 55 inscrits, repartits en deu categories i sumant tots plegats més de 200 pilots que es van alternant al volant dels cotxes i oferint diverses curses dins d’una de sola, ja que cada grup de cotxes té la seva pròpia lluita.

Marques com McLaren, Porsche, Aston Martin i BMW comparteixen circuit amb nombrosos SEAT, Renault, Mini o Peugeot. 
UNA ORGANITZACIÓ EXEMPLAR

Muntar una cursa com aquesta requereix molts esforços i feina de molta gent, però com explica Vicenç Nubiola, director de l’Àrea Esportiva del Circuit, quan va germinar la idea, “fer la cursa va ser una decisió de sentiment. Per a tots els que ens agraden les curses, recobrar l’esperit de Montjuïc va ser un fet de voluntat i de ganes de fer-ho. Vam tenir alts i baixos, però afortunadament la cursa s’ha consolidat i ara és un orgull per a tothom”. Miriam Moya, directora de l’Àrea Esportiva i successora de Nubiola en el càrrec, explica el desplegament necessari per a una cursa com aquesta. “Calen unes 500 persones perquè tot vagi bé. Des del personal professional del Circuit fins a l’últim membre d’un control, tothom fa relleus i això implica la participació de molta gent.” Una cursa com aquesta exigeix molts preparatius, i així Miriam explica que “l’endemà de la cursa ja es comença a treballar en la propera. La idea és que a final d’any hem de tenir ja les bases per a la cursa de l’any vinent”.

Calen 500 persones perquè les 24 Hores vagin bé: des dels professionals del Circuit fins a membres dels controls.
TROFEU FERMÍ VÉLEZ

Fermí Vélez va ser un dels pilots més espectaculars que mai ha donat l’automobilisme català. Guanyador de molts campionats, és l’únic pilot de l’Estat espanyol que ha participat a les 24 Hores de Le Mans i a les 500 Milles d’Indianapolis, dues de les curses més importants i famoses del món. Va ser Campió del Món de la categoria C2 de resistència el 1987 i va guanyar la dita categoria a Le Mans. Molts dels seus èxits van ser a la resistència i per això la cursa porta el seu nom, un sentit homenatge del Circuit i de l’automobilisme català envers un gran pilot que ens va deixar als 47 anys víctima d’un càncer.

Fermí Vélez és l'únic pilot de l’estat espanyol que ha participat a Le Mans i a les 500 Milles d'Indianapolis.
24 HORES DE BARCELONA – TROFEU FERMÍ VÉLEZ
Del 5 al 7 de setembre al Circuit de Barcelona-Catalunya Entrada gratuïta i accés al pàdoc.