Twitter Club RACC Facebook Club RACC
CAT | ESP
RETENCIONS QUE COSTEN 100.000M€
La saturació de la via, el mal ús dels carrils a les autovies i autopistes i l’efecte badoc són les principals causes de les retencions de trànsit, un problema que costa uns 100.000 milions d'euros anuals als europeus.
Per Antoni Capilla
Les retencions de trànsit són un dels principals malsons tant per als conductors, com per a les autoritats europees. El Llibre Blanc del Transport, editat per la Comissió Europea el 2001, pronosticava que l’any 2010 les retencions costarien als europeus uns 100.000 milions d’euros anuals, l’1% del PIB de la Unió Europea. Uns diners que surten de l'augment de les despeses de manteniment dels vehicles i del consum de combustible. Un cost al qual s'ha d'afegir la pèrdua de temps i l'augment de la contaminació acústica i mediambiental que provoquen. Quines són les causes de les retencions? N’hi ha tres: la saturació de la via, el mal ús dels carrils a les autovies i autopistes, i l’efecte badoc.
Serguretat Revista RACC
LA DISTRACCIÓ DELS CONDUCTOR: UN RISC NO PERCEBUT
Consulta l'estudi de la Fundació RACC sobre el factor més concurrent d'accidentalitat al nostre país.
Serguretat Revista RACC
UN COTXE CADA DOS SEGONS!
La capacitat d’una autovia és, per exemple, d’uns 2.000 vehicles per carril i hora, o sigui, un cotxe cada dos segons. Quan el nombre de vehicles s’apropa a aquesta quantitat o la superen, comencen les frenades, les maniobres brusques i els canvis de carrils que fan baixar la velocitat de marxa dels cotxes i provoquen les primeres retencions. A més de l’excés de vehicles, hi ha altres factors que poden fer que se superi la capacitat d’una carretera: la disminució del nombre de carrils per obres, els accidents o les avaries de vehicles, les condicions climatològiques adverses, el paviment en estat deficient i l’existència d’elements de circulació regulada, com ara les rotondes.
UN MAL ÚS DEL TERCER CARRIL

Les tan temudes retencions de trànsit s’agreugen a les autovies i autopistes quan se’n fa un mal ús. L’ús excessiu del carril esquerre, per exemple, és un mal costum que, a més de poder-se sancionar amb 200 euros, pot augmentar la inseguretat viària i contribueix notablement a congestionar les vies ràpides. Si un conductor circula de manera constant pel carril esquerre, s’impedeixen els avançaments i són més freqüents els canvis de velocitat que acaben provocant, finalment, una retenció.

Un estudi de la Fundació RACC sobre congestió viària assegura que si els conductors circulessin pel carril dret quan no avancen altres cotxes, la capacitat de trànsit a les autovies i autopistes augmentaria fins a 385 vehicles per hora i s’estalviarien fins a 11 minuts cada 100 kilòmetres. En el cas concret de Barcelona, per exemple, si es conduís de manera eficient i es mantingués un flux constant de vehicles, la capacitat de les vuit vies de sortida de la capital podria augmentar en més de 3.000 vehicles per hora.

L’EFECTE BADOC
Es produeix després d’un accident de trànsit quan la resta de conductors redueix, de manera inconscient i perillosa, la marxa amb la intenció de contemplar les víctimes dels accidents. T’hi has trobat mai? És una situació que sol acabar en un gran embús de trànsit i fa que, durant uns segons, els conductors desatenguin la carretera, cosa que pot provocar frenades brusques i tot un seguit d’incidències que poden desembocar en una col·lisió en cadena provocada, en bona part, per la distracció i pel fet de no guardar la distància de seguretat entre els vehicles.
Circular  pel carril dret augmenta la capacitat de trànsit a les autovies i autopistes fins a 385 vehicles per hora
L’efecte badoc sol acabar en un gran embús de trànsit
EFECTE BADOC, EL WONDERBRA I ELS ACCIDENTS DE TRÀNSIT.
Serguretat Revista RACC
La campanya del 1994 protagonitzada per la model txeca Eva Herzigova va encendre la polèmica al Regne Unit sobre l’efecte de distracció d'aquest tipus d'anuncis en els conductors, i va donar la culpa a aquest anunci de més d’un accident de trànsit... I a les carreteres catalanes?  Entra al #RACCbloc i hi trobaràs més dades sobre les principals causes que provoquen l'efecte badoc a les carreteres catalanes segons un estudi fet per la Fundació RACC.
Serguretat Revista RACC