Twitter Club RACC Facebook Club RACC
CAT | ESP

MENYS ACCIDENTS DE MOTO
El RACC demana un “Pla Pive”

Als accidents intervenen diferents factors, el vehicle, la infraestructura i els conductors. El RACC, que periòdicament estudia aquests factors, en el seu darrer estudi aprofundeix en el comportament dels vehicles de dues rodes a Barcelona, una ciutat per on en circulen més de 300.000 i on malgrat que els darrers anys ha viscut una baixada de la sinistralitat encara es produeixen 3 accidents de moto greus a la setmana. L'estudi revela que les conductes imprudents, com no indicar els girs amb l'intermitent i l'antiguitat del parc, amb un 45% de motos amb més de 7 anys, són assignatures pendents.
Per Antoni Capilla
Revista RACC - Seguretat
MOTOS EN ZONA URBANA
Consulta l’informe de la Fundació RACC sobre el comportament dels motoristes que transiten per Barcelona.
Revista RACC - Seguretat

UN RISC 20 VEGADES SUPERIOR D’ACCIDENT

A la Ciutat Comtal, el 2013 cada setmana es produïen 3 víctimes greus per accident de moto. En víctimes mortals, el mateix any tot i que des del 2009 s’ha reduït a la meitat, 11 motoristes van perdre la vida en accidents a la ciutat. L’estudi del RACC adverteix que el risc de patir un accident greu o mortal per a motos i ciclomotors és 20 vegades superior al dels turismes. Per tant, la reducció de sinistralitat s’ha estancat a la ciutat amb més motos d’Europa, 300.000. Per què el risc de moure’s en moto per la ciutat continua sent tan elevat? Més motoristes inexperts, comportaments inadequats dels conductors, l’envelliment dels vehicles i deficiències puntuals a les vies incrementen el risc sobre rodes.

EL 45% DE LES MOTOS TENEN MÉS DE 7 ANYS

Segons l’estudi del RACC, el 45% de les motos a Barcelona tenen més de 7 anys i amb una normativa d’emissions anterior a l’Euro 3. Com a conseqüència, el 2% de les motos emet massa fum negre i el 15% massa soroll, per sobre dels nivells acústics del trànsit habitual de la via urbana. L’alternativa de les motos elèctriques no sembla que estigui consolidada: a la capital catalana només un 0,1% de les motos (menys de 1.000) que circulen són elèctriques. Algunes deficiències de les vies més transitades tampoc ajuden a promoure una mobilitat sostenible en moto: si circuleu per alguns carrers de l’Eixample com París o Pau Claris, atenció a l’asfalt quartejat, a les fissures i a la manca de textura superficial... I és que l’asfalt de les vies urbanes està ple de trampes ocultes, innòcues pels cotxes però molt perilloses per als vehicles de dues rodes.

“Pla PIVE”

també per a motos!

Atesa la important antiguitat del parc de motos, el RACC demana motos més noves i més segures. Com?

Revista RACC - Seguretat
Ajudes a la compra

Un pla d’ajudes a la compra de motocicletes proporcionaria rebaixes significatives en motocicletes noves.
Revista RACC - Seguretat
Sistemes de seguretat

Si aquest “Pla PIVE” inclogués certs sistemes de seguretat, com l’ABS, s’incentivaria la compra de motos més segures.
Revista RACC - Seguretat
Motos elèctriques

El RACC proposa incentivar les motos elèctriques, per exemple permetent la circulació autoritzada pel carril taxi-bus, i aparcament lliure en zones regulades.
Revista RACC - Seguretat
Dos retrovisors, sempre

Ampliar la visibilitat posterior, obligant que totes les motos disposin de dos retrovisors en bon estat.

EN MOTO, MILLOR SENSE ERRORS

La millor manera d’evitar un accident és circular correctament, fent un bon ús dels carrils i dels sistemes de frenada i senyalització, i estant atent als elements perillosos de l’asfalt i als altres usuaris del carrer: vianants, cotxes, taxis i autobusos. Segons el RACC, el 32% dels motoristes no senyalitza amb els intermitents els girs de cruïlla i un 10% avança pel carril contrari quan està en una cua de semàfor. Circular correctament en moto per ciutat i no vulnerar les normes de trànsit et pot estalviar més d’un ensurt.
Revista RACC - Seguretat

EL RACC T’ACONSELLA

Revista RACC - Seguretat

El complex de l'Scalextric

Quan marxis darrere d’altres vehicles, no et col·loquis al centre del carril com si fossis un cotxe de l'Scalextric, ni massa a prop dels vehicles que et precedeixen. Deixa una distància de seguretat que et permeti aturar-te a temps en cas de frenada sobtada dels altres vehicles.
Revista RACC - Seguretat

Manca d’atenció

El motorista ha d’esbrinar què passa davant seu, si s’incorpora cap vehicle a la via per la qual circula, si hi ha cap element de risc a l’asfalt o si hi ha vianants a punt de creuar el carrer. A més, cal que et vegin bé: llums en bon estat, roba adequada i la botzina són els millors aliats.
Revista RACC - Seguretat

Aprendre a frenar

Quan arribis a un semàfor en vermell, els cotxes, furgonetes i camions poden haver deixat taques d’oli a l’asfalt i, si fas una frenada brusca, pots anar per terra. Acostuma’t a fer servir els retrovisors i assenyala la frenada pitjant suaument el fre un parell de vegades abans de frenar.
Revista RACC - Seguretat

Trampes urbanes

Les tapes del clavegueram, les reixes de ventilació, les taques d’oli o els bassals poden provocar la pèrdua d’estabilitat. Si cal passar-hi per sobre, no facis servir els elements de frenada ni intentis cap canvi de direcció. Vigila, també, amb els passos zebra quan plou.

TAMBÉ T’INTERESSA

raccm@agazine/hemeroteca

Revista RACC - Seguretat
Revista RACC - Seguretat
Sense abaixar la guàrdia.
L’accidentalitat en moto, a exàmen
Revista RACC - Seguretat
Motos lleugeres més segures:
Sistemes de frenada en motocicletes lleugeres.
Revista RACC - Seguretat
Motos amb àngel de la guàrdia
Bateries, rodes i sistema elèctric són les principals avaries que pateixen els motoristes.