MENYS
ACCIDENTS
DE MOTO
El RACC demana
un “Pla Pive”
Als accidents intervenen diferents factors, el vehicle, la infraestructura i els conductors.
El RACC, que periòdicament estudia aquests factors, en el seu darrer estudi aprofundeix en el
comportament dels vehicles de dues rodes a Barcelona, una ciutat per on en circulen més de 300.000
i on malgrat que els darrers anys ha viscut una baixada de la sinistralitat encara es produeixen
3 accidents de moto greus a la setmana. L'estudi revela que les conductes imprudents, com no
indicar els girs amb l'intermitent i l'antiguitat del parc, amb un 45% de motos amb més de 7 anys,
són assignatures pendents.
Per Antoni Capilla
MOTOS EN ZONA URBANA
Consulta l’informe de la Fundació RACC sobre el comportament
dels motoristes que transiten per Barcelona.
UN RISC 20 VEGADES SUPERIOR D’ACCIDENT
A la Ciutat Comtal, el 2013 cada setmana es produïen 3 víctimes greus per
accident de moto. En víctimes mortals, el mateix any tot i que des del 2009
s’ha reduït a la meitat, 11 motoristes van perdre la vida en accidents a la
ciutat. L’estudi del RACC adverteix que el risc de patir un accident greu o
mortal per a motos i ciclomotors és 20 vegades superior al dels turismes. Per
tant, la reducció de sinistralitat s’ha estancat a la ciutat amb més motos
d’Europa, 300.000. Per què el risc de moure’s en moto per la ciutat continua sent
tan elevat? Més motoristes inexperts, comportaments inadequats dels conductors,
l’envelliment dels vehicles i deficiències puntuals a les vies incrementen el
risc sobre rodes.
EL 45% DE LES MOTOS TENEN MÉS DE 7 ANYS
Segons l’estudi del RACC, el 45% de les motos a Barcelona tenen més de 7 anys i
amb una normativa d’emissions anterior a l’Euro 3. Com a conseqüència, el 2% de
les motos emet massa fum negre i el 15% massa soroll, per sobre dels nivells
acústics del trànsit habitual de la via urbana. L’alternativa de les motos elèctriques
no sembla que estigui consolidada: a la capital catalana només un 0,1% de les
motos (menys de 1.000) que circulen són elèctriques. Algunes deficiències de les
vies més transitades tampoc ajuden a promoure una mobilitat sostenible en moto:
si circuleu per alguns carrers de l’Eixample com París o Pau Claris, atenció a
l’asfalt quartejat, a les fissures i a la manca de textura superficial... I és que
l’asfalt de les vies urbanes està ple de trampes ocultes, innòcues pels cotxes però
molt perilloses per als vehicles de dues rodes.
“Pla PIVE”
també per a motos!
Atesa la important antiguitat del parc de motos, el RACC demana motos més noves i més segures. Com?
Ajudes a la compra
Un pla d’ajudes a la compra de motocicletes proporcionaria rebaixes significatives en motocicletes noves.
Un pla d’ajudes a la compra de motocicletes proporcionaria rebaixes significatives en motocicletes noves.
Sistemes de seguretat
Si aquest “Pla PIVE” inclogués certs sistemes de seguretat, com l’ABS, s’incentivaria la compra de motos més segures.
Si aquest “Pla PIVE” inclogués certs sistemes de seguretat, com l’ABS, s’incentivaria la compra de motos més segures.
Motos elèctriques
El RACC proposa incentivar les motos elèctriques, per exemple permetent la circulació autoritzada pel carril taxi-bus, i aparcament lliure en zones regulades.
El RACC proposa incentivar les motos elèctriques, per exemple permetent la circulació autoritzada pel carril taxi-bus, i aparcament lliure en zones regulades.
Dos retrovisors, sempre
Ampliar la visibilitat posterior, obligant que totes les motos disposin de dos retrovisors en bon estat.
Ampliar la visibilitat posterior, obligant que totes les motos disposin de dos retrovisors en bon estat.
EN MOTO, MILLOR SENSE ERRORS
La millor manera
d’evitar un accident és circular correctament, fent un bon ús dels carrils i dels
sistemes de frenada i senyalització, i estant atent als elements perillosos de
l’asfalt i als altres usuaris del carrer: vianants, cotxes, taxis i autobusos.
Segons el RACC, el 32% dels motoristes no senyalitza amb els intermitents els
girs de cruïlla i un 10% avança pel carril contrari quan està en una cua de semàfor.
Circular correctament en moto per ciutat i no vulnerar les normes de trànsit et
pot estalviar més d’un ensurt.
EL RACC T’ACONSELLA
El complex de l'Scalextric
Quan marxis darrere d’altres vehicles, no et col·loquis al centre del
carril com si fossis un cotxe de l'Scalextric, ni massa a prop dels vehicles
que et precedeixen. Deixa una distància de seguretat que et permeti aturar-te
a temps en cas de frenada sobtada dels altres vehicles.
Manca d’atenció
El motorista ha d’esbrinar què passa davant seu, si s’incorpora cap vehicle
a la via per la qual circula, si hi ha cap element de risc a l’asfalt o si
hi ha vianants a punt de creuar el carrer. A més, cal que et vegin bé: llums
en bon estat, roba adequada i la botzina són els millors aliats.
Aprendre a frenar
Quan arribis a un semàfor en vermell, els cotxes, furgonetes i camions poden
haver deixat taques d’oli a l’asfalt i, si fas una frenada brusca, pots anar
per terra. Acostuma’t a fer servir els retrovisors i assenyala la frenada pitjant
suaument el fre un parell de vegades abans de frenar.
Trampes urbanes
Les tapes del clavegueram, les reixes de ventilació, les taques d’oli o els bassals
poden provocar la pèrdua d’estabilitat. Si cal passar-hi per sobre, no facis servir
els elements de frenada ni intentis cap canvi de direcció. Vigila, també, amb
els passos zebra quan plou.