F1 i BARCELONA
Pedralbes, Montjuïc, Circuit de Catalunya
És la cita amb els millors pilots del món i les escuderies més potents. Els monoplaces que veurem a pista durant el Gran Premi d’Espanya de F1 al Circuit són la mostra de la tecnologia més avançada en disseny, materials i concepte en la competició automobilística. Velocitats punta de 305 km/h, forces G laterals de -4.0, discos de frens a 1.200 ºC, frenades instantànies passant de 300 a 100 km/h, dues zones per activar el DRS i fer avançaments. Seran quatre dies de passió esportiva al Circuit vivint la lluita per la pole i la cursa, on el selectiu traçat català farà la tria dels monoplaces i que marcarà la resta de la temporada, l’any que tots ells arriben sense haver fet cap dia de test a Barcelona. Tota una incògnita que descobrirem el diumenge 11 de maig.
Però la relació de Barcelona amb la F1 vé de més lluny... te’n expliquem la història.
Per Jordi Mateu
Circuit de Barcelona — Catalunya
VIU L'EMOCIÓ DE LA F1 AMB EL RACC
Gran Premio de España de F1
Del 9 a l’11 de Maig de 2014

Descomptes
RACC Master i RAKK 4U
Com idea era perfecta. Es tancava el cercle. La muntanya màgica de Montjuïc seria escenari dels JJOO 1992 i la capital catalana tindria la relació amb la F1 que ja havia viscut a Pedralbes i el mateix Montjuïc. Tot estava previst per acabar el Circuit de Catalunya per l’estiu del 1992 i havia de ser un Gran Premi anomenat Gran Premi Olímpic. Després podria agafar el relleu de Jerez que finalitzava el seu contracte amb el Gran Premio de España. Però tot va canviar a finals de 1990. Bernie Ecclestone proposava al president del RACC, Sebastià Salvadó la possibilitat de ser seu del Gran Premio de España un any abans. I quan Bernie ofereix alguna cosa no es pot trigar en dir si. Començava llavors un esforç titànic en mirar de finalitzar les obres del Circuit per tenir-lo enllestit pel setembre del 91, gairebé un any abans del previst. Van ser dos anys que va ploure molt, dificultant el moviment de terres i
tot el procés de construcció. I seria també la pluja l’acompanyant a l’apassionat públic decidit a ser els primers a viure la F1, recuperada per quedar-se. Molts dels que van assistir encara recordaven Montjuïc, espectadors dels dos últims Grans Premis de 1973 i 1975 com el que signa aquest reportatge i que a casa havíem sentit parlar del duel Nuvolari i Caracciola a Montjuïc o de Pedralbes, amb Fangio i la seva victòria fent servir una estratègia diferent dels seus rivals de Ferrari o havíem llegit a la revista Club que un agraït Jochen Rindt va enviar al RACC una reproducció en or del guarda-rail que el va salvar la vida a Montjuïc el 1969. I és que la seguretat i les estratègies sempre han format part de la F1. Aquestes són les cinc millors curses disputades al Circuit de Barcelona -Catalunya, afegint dues viscudes als traçats urbans de Pedralbes i Montjuïc.
1951 PEDRALBES
Fangio, comença la llegenda
Circuit de Pedralbes. Ascari (Lancia, 34) Fangio (Mercedes, 2) el guanyador Hawthom (Ferrari, 38) i Scjhell (Maserati, 24) al GP de Barcelona del 1954
Si ens centrem en la F1 moderna que comença durant la dècada dels 50, Barcelona va viure dues curses a Pedralbes els anys 51 i 53, organitzdes per la Penya Rhin, en un traçat urbà de 6,308 km format pels carrers de la Diagonal, la carretera d’Espluges, l’avinguda de Pedralbes i els carrers Manuel Girona i Numància. La del 51 va ser una carrera èpica d’estratègia en un final de temporada de lluita entre Ferrari i Alfa-Romeo. Fangio (Alfa Romeo) liderava el campionat per tres punts per davant d’Ascari (Ferrari) però els de Maranello eren els favorits amb noms com Froilán González,
Luigi Villoresi o Piero Taruffi. Ferrari va muntar uns pneumàtics de 16 polzades considerant que anirien bé pel potent motor de 4,5 litres. Un cop iniciada la cursa, Ascari és líder i Fangio força el ritme per buidar el dipòsit quan abans millor, més tard canvia els pneumàtics per uns de 18 polzades més adequats per l’abrasiu asfalt de Pedralbes i ho fa quan Ascari ja havia parat. Fangio llavors, sense baixar el ritme i amb la lleugera Alfa s’anota la victòria i el seu primer títol. En aquella època també l’estratègia era important.
1973 MONTJUÏC
Chapman, Lotus i Fittipaldi, el triangle perfecte
1/2 — Circuit de Monjuïc. Jim Clark al GP Barcelona 1968.
2/2 — Circuit de Montjïc. Graham Hill, Jackie Stewart i Jim Clarck al GP Barcelona 1967
Després de l’accident a Le Mans, el 1954, on van morir més de 80 espectadors, la seguretat va afectar als circuits urbans considerats massa ràpids i ja no són admesos al campionat. Pedralbes cau de la llista. Però com Montjuïc havia seguit la seva vida amb curses de tot tipus, turismes, resistència de cotxes i de motos, etc. quan va arribar el torn dels moderns monoplaces es va alternar amb el Jarama. Dels quatre anys viscuts a Montjuïc queda en el record la cursa del 1973, amb la acolorida i sonora presència a les grades de la banda militar de un vaixell brasiler que va celebrar
la victoria d'Emerson Fittipaldi. Si ara es parla de Brown o Newey llavors el geni meravellós era Colin Chapman, propietari i enginyer al capdavant de la seva pròpia escuderia. La cursa va veure la lluita entre els dos Lotus i els dos Tyrrell (Stewart-Cevert). Descartat Stewart per problemes de frens i Peterson per problemes a la caixa de canvis, Cevert va iniciar una persecució del Lotus del brasiler que tenia una roda que perdia pressió. No el va poder atrapar per poc.
1991 Duel a l’ok corral
Circuit de Catalunya. Duel entre Senna i Mansell al GP d’Espanya 1991.
Pel Gran Premi del 1991, tot era nou. La il·lusió principalment de tornar a tenir la F1 a casa. Aquella cursa es va fer al setembre, tradicional època de pluges a la comarca i aquestes no van voler faltar a la cita. A falta de dues curses el títol estava entre Senna (85) i Mansell (69). Nigel Mansell arribava amb la destral de guerra a la mà, després d’haver estat exclòs al GP anterior a Estoril per haver canviat les rodes fora del seu box, al mig del pit-lane. La primera línia de la graella serà per Berger amb McLaren Honda i al seu costat Mansell amb el Williams Renault. Tot i que des del dijous la pluja havia estat present, la sortida es va fer sobre sec. Ayrton Senna que sortia tercer al costat del company de Mansell, l’italià Riccardo Patrese, arranca bé i es posa primer però perd la posició per una virolla. El líder és Berger i Senna queda emparellat amb Mansell amb qui tindrà un duel frec a frec al llarg de la recta principal, roda amb roda, gairebé tocant-se les gomes i mirant-se mútuament mentre enfilaven la recta a més de 300 km/h i amb el repte mutu per veure qui frenava més tard. Finalment és Mansell
Berger s’ha de retirar per problemes elèctrics i el nou líder es Mansell que ja no deixarà aquesta posició fins el final.
qui agafa la línia neta i passa. La pluja tornarà a fer acte de presència a mitja cursa, Berger s’ha de retirar per problemes elèctrics i el nou líder es Mansell que ja no deixarà aquesta posició fins el final. Senna quedarà cinquè i Mansell guanya uns punts d’or que dilapidarà més tard deixant el títol per Senna.
1994 «La Beirut chicane»
Circuit de Catalunya. GP d’Espanya 1994. La perillosa Beirut chicane
Les morts de Ratzenberger i Senna a Imola ho van canviar tot. El següent gran premi era a Barcelona i arribava amb la lògica tensió i crispació. Era evident que calia fer alguna cosa, i la FIA va forçar canvis als monoplaces. Per acabar-ho d’adobar Montermini (que pilotava amb febre), substitut de Ratzenberger, es va sortir de pista a l’entrada de la recta principal i el Simtek trencat amb els peus del pilot sortint del frontal van fer pensar el pitjor. Evacuat, se’n va sortir amb diverses fractures. Finalment la solució per evitar un boicot dels pilots va ser una ziga-ziga de pneumàtics que la premsa va batejar com a “Beirut chicane” que limitava la velocitat de pas a 70 km/h a la part del traçat conegut com a revolt Nissan. Els nervis estaven a flor de pell i Gerhard Berger, l’únic pilot amic personal de veritat de Senna,
va topar amb el mur de pneumàtics que ell havia proposat i exigit. La primera volta de la cursa va ser dramàtica per veure què passava amb la chicane. Provocaria un accident? Els monoplaces es van enfilar un a un i van passar. Schumacher sortia com poleman i va liderar la cursa per davant de Hill i Hakkinen, tots dos lluitant per la segona posició. Sobtadament Schumacher anava perdent ritme, sent superat per Hill i Hakkinen. El seu Benetton es quedava bloquejat en cinquena marxa. Al final un emocionat Hill li dedicava la seva victòria a Senna mentre que Schumacher feia segon. La FIA va sospitar alguna cosa però no va arribar a descobrir com funcionava el software dels Benetton que permetia regular –entre altres coses- el mapa del motor des de boxes.
1996 Schumacher, comença una altra llegenda
Circuit de Catalunya. Michael Schumacher guanya el GP d’Espanya del 1996.
Cada circuit té moments gràfics que recullen un moment emotiu vinculat per sempre a la història i aquest és un d’ells amb la primer victòria de Michael Schumacher amb Ferrari el 1996 sota una pluja infernal. L’alemany era la gran aposta de la Scuderia per sortir del pou de la manca de títols i escasses victòries des de 1976 (el Mundial aconseguit per Jody Scheckter), després de no resultar reeixides les apostes per l’enginyer John Barnard, o els fitxatges de Prost, Mansell, Alesi, etc. Als entrenaments els dos Williams Renault amb Hill i Villeneuve se situen a la primera línia.
De l’infern a pista en parla que de vint monoplaces sortits van acabar sis: Schumacher, Alesi, Villeneuve, Frentzen, Hakkinen i Diniz. Al podi les llàgrimes de Jean Todt, l’actual president de la FIA, i llavors alma mater de la recuperació de Ferrari es confonien amb la pluja que encara queia, xop el seu jersei de llana. La premsa italiana guardava les dagues davant d’un pilot que havia rodat 2,2 segons més ràpid que qualsevol altre. I molts Ferraristes van pensar – com sempre- que era flor d’un dia.
1997 Els precursors d'Alonso
Fins el 1997 els aficionats al Circuit assistiran a un relleu de pilots, afegint noves fotos als seus àlbums, deixant els Senna, Mansell, Prost o Hill per nouvinguts com Schumacher, Hakkinen, Irvine, Alesi o Barrichello. Començarà llavors un domini dels McLaren-Mercedes amb Mika Hakkinen seguit per una temporada de Ferrari i Michael Schumacher. Pels de casa a més teníem l’afegit de dos pilots RACC a partir de 1999: Marc Gené amb Minardi i Pedro de la Rosa a Arrows.
Circuit de Catalunya.De la Rosa- Gené, la nova generació al GP d’Espanya 1999.
2006 El primer espanyol que guanya a la F1
Es complia el 50è aniversari del Gran Premi d’Espanya i el Circuit feia lluir les seves instal·lacions com mai. La cursa acabada, era un alegre Fernando Alonso que parlava així després de ser el primer espanyol en guanyar un Gran Premi d’Espanya: “M’he divertit moltíssim. He fet 55 de les 65 voltes al màxim. Més del que pensava que podria donar jo i del que donava el cotxe”. L’asturià va marcar la pole i volia derrotar a Schumacher fos com fos. Tot i que Ferrari havia recuperat terreny en els gran premis anteriors, Alonso, Renault i Michelin semblaven tenir les claus per guanyar a Montmeló. I ho van fer. Amb dues parades a boxes, Alonso va poder mantenir la distància sobre Schumacher. L’alemany acabaria segon per davant de Fisichella i Massa. Van ser 135.000 ànimes que van poder dir que ho havien viscut.

Un any després guanyarà Massa i s’inicia una estadística on el Circuit no ha vist repetir un pilot com a guanyador fins el 2013 amb Alonso. A la llista podem llegir Raikkonen, Button, Webber, Vettel i Maldonado.
M’he divertit moltíssim. He fet 55 de les 65 voltes al màxim
Circuit de Catalunya.L’alonsomania al GP d’Espanya 2005.
Circuit de Catalunya.Alonso guanya al kaiser Schumacher al GP d’Espanya 2006
2013 Alonso: una victòria que trenca estadístiques
La victòria de Fernando Alonso el 2013, com la de Fangio el 1951 a Pedralbes, va ser de pura estratègia i conducció al límit. I va mostrar que per guanyar a Barcelona no es requereix sortir de la pole. Una estadística esborrada per sempre. El dissabte, acabada la Q3, els Mercedes de Rosberg i Hamilton monopolitzaven la primera línia de la graella. Alonso aconseguia el 5è millor temps, per darrera dels dos Mercedes, i de Vettel i Raïkkönen. Amb Felipe Massa de costat de l'asturià. Davant de la premsa i amb un mig somriure va dir "caldrà guanyar dues o tres posicions a la sortida i després progressar gestionant les parades a boxes, quan comencin a degradar-se els pneumàtics”. Les seves paraules van quedar a l'oblit, com una frase feta més per donar contingut a la premsa. Però Alonso ja en portava una de cap i va sorprendre a tothom. Va estudiar la sortida de la GP2, on Stefano Coletti va sortir de la cinquena posició i es va situar líder al primer revolt per davant del poleman Jhonny Cecotto. Alonso, ho va veure clar i va decidir fer una sortida diferent a la de la resta de pilots, més preocupats per tapar-se mútuament que per triar una trajectòria pròpia. Alonso va estalviar kers, per activar-lo més endavant i fer un avançament mai vist al circuit, a l’exigent i delicat curvone, a Hamilton i a Räikkönen. En cursa superaria
Vettel en la primera aturada de l'alemany i voltes més tard es desfaria d'un desconcentrat Rosberg. Ferrari havia conservat els pneumàtics ja en la classificació. Amb quatre parades en cursa previstes, aguantant els pneumàtics i mantenint un frenètic però constant, ritme, Alonso es va posar líder a la volta 13 que no abandonaria fins al final. I va reaccionar fredament a l’ensurt de saber que la roda posterior esquerra perdia pressió, avançant la parada a boxes.

Aquell dia també en vam parlar un cop a casa però vam poder veure la cursa repetida en HD, consultar les fotos on-line, escoltar les declaracions a nombroses webs i reenviar uns quants tuits amb comentaris i fotos. La revolució d’Internet ja forma part de les nostres vides però no hi ha res com viure un gran premi en directe a una gran instal·lació com el Circuit de Barcelona-Catalunya, l’únic traçat a Espanya que va obtenir el premi a la millor organització l’any 2003 i que les seves instal·lacions en accessos, lavabos, tribunes i visió de la pista han estat validades amb una mitjana de notable pels assistents i que amb la suma de l’oferta de la ciutat de Barcelona és la preferida de les agències de viatges internacionals.