Màrius Serra
Per Lluís Falcon Fotografia Vicens Gimenez
Màrius Serra, professió...?
Escriptor. Un narrador gens dotat per a la poesia.
També et qualifiques d’enigmista.
És un terme italià, allà tothom l’entén, vol dir “creador d’enigmes”. Aquí,
de vegades, crea confusió. Un cop em van convidar a fer una conferència i
després de xerrar força estona de jocs verbals, la primera pregunta del públic
va ser: “quan ens parlarà dels extraterrestres?”.
De petit llegies enciclopèdies. Llegenda urbana?
És cert! Sobretot durant els llargs estius a Matadepera. Com que no ens
deixaven sortir al carrer a l’hora en què el sol picava més, m’entretenia
amb l’enciclopèdia i mirant atles.
Vas estudiar Medicina...
Vaig començar, però, ehem, no vaig acabar ni el primer curs. Jo treia molt
bones notes, a la família ningú no havia anat mai a la universitat i hi va
haver pressions perquè estudiés una cosa “seriosa”, que volia dir advocat o
metge. Al final vaig dir que Medicina però a Sevilla, per poder emancipar-me.
Vaig començar allà però no em van aprovar el trasllat d’expedient.
I vas haver de tornar...
Al Clínic, on vaig acabar el primer trimestre. Al gener ja vaig veure que allò
no feia per a mi, vaig començar a saltar-me les classes... Un curs perdut, fins
que el setembre següent em vaig matricular a filologia anglesa, que, aquest cop
sí, vaig cursar durant cinc anys.
Quan vas començar amb la part lúdica del llenguatge?
A finals dels 80, quan amb un grup d’amics vam editar la primera revista
de mots encreuats feta en català. Es deia "Més" però va durar un any! Arran
d’aquella revista ens vam entrevistar amb en Tísner, l’Avel·lí Artís-Gener,
que era l’autor dels mots encreuats en català de La Vanguardia.
A qui vas succeir...
M’ho va demanar ell. Coneixia el meu perfil, m’havia presentat una novel·la,
L’Home del Sac, i em va comentar que es volia jubilar i si jo el volia succeir.
Em va canviar la vida; amb 27 anys em vaig trobar fent l’única secció del diari,
amb les esqueles, que utilitzava el català!
Com es fabriquen uns mots encreuats?
Cal partir de la graella, és a dir, els mots encreuats ja resolts, una feina
d’orfebreria. A en Tísner les graelles les hi feia la seva dona, la Lluïsa, amb
fitxes de Scrabble comprades a Londres que tenia manipulades per adaptar-les al
català, amb la Ç. Ara amb l’ordinador tenim el suport de programes per consultar
bases de dades de les paraules del diccionari.
I un cop feta la graella?
Entra en joc la part més literària, com amagues o defineixes cada paraula. És
la fase més creativa, depèn de l’estil i el talent de cadascú.
A la graella surt RACC: una definició?
Caram... Podríem dir: “El RACC és el soroll que fa el motor del cotxe just abans de demanar
assistència.” Aquesta està bé, una definició onomatopeica!
Quin tipus de feina t’agrada més, enigmista o narrador?
On em sento més còmode és en la novel·la. Els jocs verbals funcionen com l’entrenament
d’un futbolista que vol estar en forma per als grans partits, que són les novel·les.
Com escrius?
Tinc dues fases. Hi ha la part creativa, de goig, en què tot és possible,
i això vol dir escriure a mà, en brut, en llibretes de tapa tova que sempre
porto a sobre. Escric molt bé als cafès i en llocs que es mouen, com els
trens o els avions. Després hi ha la segona fase, més professional, de
reescriptura, passar tot això a l’ordinador de casa, al meu despatx i biblioteca.
Una biblioteca enorme. Quants llibres tens?
6.700 indexats en una base de dades, per trobar-los. I n’hi ha un munt més en
caixes. Des que vaig substituir l’Emili Teixidor com a recomanador de llibres a
Catalunya Ràdio, les editorials em massacren donant-me llibres de tota mena.
Jo els dic que no cal, però no em fan ni cas. La biblioteca és al límit de la
capacitat. Això vol dir que vaig regalant llibres a tothom que passa per casa
meva. A la colla del RACC que heu vingut avui per a l’entrevista us en penso
col·locar uns quants!
Doncs gràcies... La teva última novel·la, Plans de futur, premi Sant Jordi,
explica la vida d’en Ferran Sunyer, un personatge real que sembla de pel·lícula...
Un matemàtic de l’alçada d’un campanar, amb pluridiscapacitat, paralític
cerebral, sense mobilitat i tanmateix va arribar a treballar per a la US Navy.
Em va fascinar la seva història i sobretot la de les dues cosines, la Maria i
l’Àngels Carbona, que van estar al seu costat tota la vida, malgrat tenir moltes
altres possibilitats.
Un il·lustre ignorat...
Molt poca gent el coneixia. És que ho tenia tot en contra, discapacitat,
matemàtic i catalanista de pedra picada a l’època del franquisme...
En una obra així, és difícil l’equilibri entre realitat i invenció?
És un tema sempre delicat, quin és el límit de la ficció quan fas una novel·la
basada en fets reals. En el cas d'en Ferran Sunyer, em vaig llançar alegrement a
novel·lar la seva vida partint de fets constatables i de relacions sentimentals
inventades perquè ni ell ni les seves cosines no van deixar descendència.
Plans de futur té un lligam amb la teva experiència personal. Vas tenir
un fill, en Lluís, també afectat per una paràlisi cerebral...
Vaig ser capaç d’escriure sobre algú amb paràlisi cerebral perquè ho havia
viscut abans amb el nostre fill, en Lluís, en Llullu. Va viure nou anys i
mig, els més feliços de la meva vida. Una experiència així et canvia,
relativitzes situacions que abans t’amoïnaven.
Vas plasmar la vida del teu fill en un llibre, Quiet, escrit amb força sentit de l’humor...
És com ho vam viure a casa, amb humor, no hi ha res impostat. Vaig tardar set
anys a començar el llibre. Sabia que acabaria escrivint sobre ell, però no tenia
gens clar com. I em preocupava caure en el victimisme, carregar les tintes en la
qüestió emocional...
Com vas trobar el to adequat?
En un viatge a Gènova, l’encarregada d’un restaurant no ens volia acceptar, semblava
que la presència del nostre fill amb paràlisi cerebral li enlletgia el paisatge.
Malgrat viure una situació molt tensa, després de recrear-la amb la família, vam
riure molt. Aquella nit, a l’hotel, vaig escriure la crònica de l’episodi, el germen
del llibre, i vaig descobrir que per aproximar-me a una situació dura, una putada
amb totes les lletres, que no es podia edulcorar ni esmorteir, necessitava el
sentit de l’humor i l’alegria que, de fet, formaven part de la nostra experiència quotidiana.
Quiet toca la fibra sense caure en el dramatisme...
Molts lectors que han viscut o viuen una experiència similar a la del llibre m’han
agraït aquesta capacitat de riure. Quan et toca viure una situació dura, sembla un
pecat que t’ho puguis passar bé, genera sensació de culpa. Hauria de ser el contrari:
l’humor és una fantàstica motxilla per aproximar-se a un cas com aquest.
El cotxe de la meva vida
L’hi vaig comprar per 10.000 pessetes [60 euros], molt menys que les 30.000 que em va costar l’assegurança. Em va durar nou mesos. Un dia, a Sitges, es va aturar de cop i es va començar a cremar... just davant d’un cementiri de cotxes. Com els elefants, el cotxe havia triat el lloc idoni per morir. L’amo del negoci va sortir i allà mateix ens vam posar d’acord. Li vaig vendre el cotxe per 5.000 pessetes i vaig tornar a casa en tren.”
Petita guia d’enigmes verbals
- Logogrif
- Anagrama
- Calambur
- Lipograma
- Palíndrom
- Paronomàsia