Del 23 al 26 d'octubre arrenca el Rally RACC Catalunya-Costa Daurada, un gran
esdeveniment internacional amb seu a Salou i PortAventura i sortida des de
Barcelona. Escalfem motors! Des de la seva primera edició, la prova ha recorregut
un llarg camí fins a convertir-se en un dels grans referents del Campionat del Món
de Rallies. Aquest any el Rally RACC Catalunya compleix 50 anys i per celebrar-ho
inclou un nou tram urbà a Barcelona, un tram urbà a Salou i una exposició especial
en ambdues ciutats.
Per Raymond Blancafort
Del 23 al 26 d'octubre,
viu-ho a Barcelona,
Salou i a la xarxes socials!
NOU TRAM URBÀ A BARCELONA
És la gran novetat especial per aquest any:
un tram cronometrat de 3,2 km
a Barcelona. El dijous 23 d'octubre.
Sortida
Meta
Recorregut (dues voltes de 1,6 Km cada una)
Públic
Base a Salou
Un any més el Rally RACC Catalunya estableix la seva base a Salou, on a més de l'arribada
de la prova, podis i altres activitats en el Passeig Marítim, la localitat acull dos trams:
el dijous 23 octubre amb recorregut de 2,94 km terra-asfalto i el dissabte 25 octubre un
especial en el centre de Salou de 2,24km. I a Port Aventura, el parc d'assistència, l'oficina
de carrera i la sala de premsa.
Exposició especial a Barcelona i Salou
La Ciutat Comtal obrirà al públic uns dies abans
de la prova una exposició commemorativa. L'exposició
es traslladarà a Salou a partir del 23 d'octubre.
NÉIXER AMB VISTES A MONTECARLO
La primera edició del Rally Automobilista Catalunya va ser el
28 i 30 d'abril de 1957. El RACC va donar un nou enfocament a la tradicional Volta
a Catalunya, que el Club havia recuperat tres anys abans. Va adoptar la denominació
de rally i es va potenciar l'entorn geogràfic, inspirant-se en la prova internacional
de més prestigi aleshores, el Rally de Montecarlo. Per això la primera edició va tenir
cinc punts de partida: Madrid, València, Sant Sebastià, Andorra i Barcelona. Els guanyadors
absoluts van ser Sebastià Salvadó, actual president del RACC, i Guillem Bas (‘Milano’),
als comandaments d'un Alfa Romeo 1975. Andorra va ser tan important en les primeres
edicions del Rally Catalunya – Volta a Catalunya, que el 1965 el RACC i l'A.C. d'Andorra
van acordar organitzar el Rally Barcelona-Andorra i això va representar un parèntesi en
l'organització del Rally Catalunya.
— El RACC va donar
un nou enfocament a
la tradicional Volta
a Catalunya
DE LES CAVES AL MUNDIAL DE RALLIES
El Rally de Catalunya va ser recuperat el 1973. El RACC, que aleshores s'havia
convertit en l'abanderat de l'automobilisme català, va decidir absorbir el Rally
de les Caves, que era puntuable per al campionat nacional i travessava per dificultats.
El Catalunya es va convertir en clau en l'adjudicació del títol nacional i en el
seu palmarès trobem pilots com Salvador Cañellas, Marc Eychebers, Antonio Zanini,
Jorge de Bagration, Eugenio Ortiz (guanyador de la primera edició puntuable per a
l'Europeu) i Salvador Servià. El pas pel campionat d'Europa era obligat per assolir
la categoria de Mundial. I el Catalunya va fer aquest pas el 1981. Eugenio Ortiz
va ser el guanyador de la primera edició europea.
—“ENCARA ENYORO AQUELLS RALLIES DE FINALS DELS 70 I PRINCIPIS DELS 80, LLARGS,MOLT DURS, DE GRAN RITME”
Antonio Zanini
CRONOLOGIA
Fites més importants del Rally RACC
1957-2012
EL SENY CATALÀ FUSIONA DUES PROVES
El 1987 la FIA tenia molt clar que a Catalunya es disputaven les dues proves de
l'Europeu més ben organitzades: el Costa Brava, des de feia molts anys la mànega
espanyola de màxim coeficient, i el Catalunya. El Costa Brava, de la Penya Motorista
10 per Hora, tenia un entorn geogràfic envejable, el suport de Lloret de Mar i
l'imprescindible coeficient 4 que permetia aspirar al Mundial. Però era financerament
feble. El Catalunya es disputava en terres de Tarragona – Costa Daurada, no disposava
del coeficient 4 (limitat a deu proves, una prova per país) però tenia tota la potència
del RACC al darrere. El seny català va prevaler: les dues proves van unir les seves
forces per crear el Rally Catalunya – Costa Brava el 1988, que va conservar el caràcter
mixt del segon i la seva base a Lloret. Durant tres anys encara seria puntuable només
per a l'Europeu.
—El seny català va prevaler: les dues proves van unir les
seves forces per crear el Rally Catalunya – Costa Brava el 1988
PRIMER MUNDIAL PER A SAINZ!
El 1990 el pilot RACC Carlos Sainz, en la segona temporada com a pilot oficial
de Toyota, es va proclamar campió del món de l'especialitat i el prestigi que
va guanyar va ser decisiu per donar suport a la candidatura del Rally Catalunya
amb vista al Mundial de 1991. En 1991 el Catalunya es va vestir de gala: 4 dies
(10 a 14 novembre), 35 trams i 594 km cronometrats. En 1992, Carlos Sainz va
arribar a Catalunya jugant-se el títol amb Juha Kankkunen i va guanyar el seu
primer Mundial amb 35” d'avantatge sobre el finlandès.
El 1995 la FIA va decidir que els rallies es disputarien sobre una superfície
única, terra o asfalt, i el Catalunya va triar l'asfalt; la segona de les tres
etapes va tornar a Tarragona.
Però l'edició de 1995 va ser polèmica perquè Sainz i Colin McRae, pilots de
Subaru, es disputaven el títol i van mantenir un aferrissat duel. David Richards,
patró de l'equip, va decidir que Carlos guanyés la prova a casa i que tots dos
es juguessin la corona al RAC Rally de Gran Bretanya. McRae no va acatar les
ordres i, quan faltaven dues corbes per al final, només les amenaces de Richards
van fer que Colin penalitzés en l'últim control per donar la victòria a Sainz.
Això tampoc no hauria estat possible si Didier Auriol (Toyota) no hagués tingut
problemes en els últims trams. A més, els comissaris tècnics del RACC van
descobrir que el Toyota d'Auriol portava una trampa sofisticada a la brida del
turbocompressor: Auriol va ser exclòs de la prova i Toyota del Mundial.
—“EL RALLY CATALUNYA SEMPRE HA ESTAT MOLT ESPECIAL PER A MI. SENTIR COM L'AFICIÓ ET DÓNA
SUPORT ÉS INOBLIDABLE”
—“VAM TREBALLAR MÀ A MÀ AMB EL RACC PER ACONSEGUIR LA PUNTUABILITAT MUNDIAL
DE LA CURSA I HO VAM ACONSEGUIR EL 1991”
ERA LOEB A LA COSTA DAURADA
S'acostava el canvi més important per al Catalunya. La FIA va decidir que les
proves del Mundial de Rallies es disputessin els caps de setmana i també va
delimitar les zones d'assistència, lliures fins aleshores i que van passar a ser
permeses només en llocs predeterminats. A partir de 2005, a més, la FIA va obligar
que el parc de treball fos un lloc únic per a tota la prova, una mena de paddock de
F1, com a punt d'atracció per als aficionats. El RACC es va replantejar la prova i va
abandonar Lloret. Va tornar a Tarragona i va col·locar el punt neuràlgic a Salou
PortAventura. Aquest canvi va coincidir amb l'inici de l'“era Loeb”. Als comandaments
de diversos Citroën, Loeb va guanyar vuit edicions consecutives, entre 2005 i 2012,
del Rally Catalunya en un domini sense precedents. L'any passat, amb Loeb ja retirat,
Sébastien Ogier i VW van dominar obertament la prova.
—“Les últimes edicions han canviat a un format mixt, que barreja
l'asfalt i la terra. Això fa que sigui una prova molt particular i interessanT”