Twitter Club RACC Facebook Club RACC
CAT | ESP
COMPTAQUILÒMETRES
QUE ENGANYEN
El 12% dels vehicles d’ocasió tenen manipulat l’hodòmetre, un frau amb repercussions econòmiques, mediambientals i de seguretat viària.
La venda de cotxes de segona mà viu un bon moment gràcies a la crisi econòmica. Actualment es ven el doble de vehicles usats que nous. Segons un estudi recent de la Fundació RACC, la manipulació dels comptaquilòmetres és un frau valorat en uns 343 milions d’euros anuals a Espanya que pot convertir l’adquisició d’un cotxe d’ocasió en un mal negoci.

Per Antoni Capilla
La venda de vehicles de segona mà viu un moment d’esplendor. Amb els pressupostos ajustats o sota mínims per la crisi econòmica, moltes famílies han apostat per l’adquisició d’un vehicle d’ocasió. Així, dos de cada tres cotxes que es van vendre l’any passat a Espanya eren de segona mà. En total s’hi van comercialitzar 1,6 milions de vehicles usats, un 8,3% més que l’any anterior, segons dades de l’Associació Nacional de Venedors de Vehicles de Motor (GANVAM). Comprar un cotxe de segona mà no és, però, una tasca senzilla. Segons un estudi elaborat per la Fundació RACC, per exemple, el 12% dels vehicles d’ocasió tenen manipulat el comptaquilòmetres, un frau que pot fer de la compra d’un cotxe de segona mà un mal negoci.
UN FRAU HABITUAL
La manipulació del quilometratge és una realitat cada cop més fàcil i freqüent, especialment a partir de la generalització dels hodòmetres digitals. N’hi ha prou amb un aparell que es pot adquirir a Internet per uns 150 euros i un parell de minuts per alterar la xifra del comptaquilòmetres i poder vendre, així, el cotxe a un preu superior al real. El quilometratge és un factor que condiciona, i molt, el valor final d’un cotxe de segona mà. Com menys quilòmetres, més diners val el cotxe. Aquest frau podria ser, segons l’estudi de la Fundació RACC, d’uns 343 milions d’euros anuals a Espanya i d’uns 10.000 milions a tot Europa, comptant el preu de més que paguen els compradors i els costos de manteniment i reparacions que necessiten aquests vehicles.
“Aquest frau podria ser, segons l’estudi de la Fundació RACC, d’uns 343 milions d’euros anuals a Espanya i d’uns 10.000 milions a tot Europa”

Els perjudicis d’aquesta manipulació fraudulenta dels hodòmetres van més enllà dels estrictament econòmics per als compradors dels cotxes de segona mà. Alterar el quilometratge dels vehicles d’ocasió també és un problema en termes mediambientals i de seguretat, ja que aquests cotxes acostumen a ser més contaminants i constitueixen un perill més elevat per a la seguretat viària pel seu risc més alt de patir avaries. Per intentar combatre aquesta pràctica, des de principis d’any és obligatori que les estacions d’ITV anotin els quilòmetres del vehicle en passar les revisions obligatòries i els comuniquin a la DGT. És una bona mesura però insuficient, ja que només permet controlar els vehicles amb més de quatre anys d’antiguitat.

Malauradament, no és fàcil saber si s’ha manipulat o no el comptaquilòmetres del cotxe d’ocasió que volem comprar. Un bona precaució és aplicar el sentit comú i fer una simple operació: multiplicar l’edat del cotxe (la matrícula no enganya) per una mitjana d’uns 10.000 quilòmetres anuals. Si n’indica molts menys, podem tenir un problema. A partir d’aquest moment el millor és demanar la documentació i les inspeccions d’ITV per certificar l’antiguitat real del cotxe i el registre de quilometratge. Una altra mesura de precaució és examinar els neumàtics, que haurien de ser els originals si l’hodòmetre marca menys de 60.000 quilòmetres, i el desgast dels pedals d’accelerador, fre i embragatge, fidels testimonis d’un elevat ús del vehicle.

COTXE DE SEGONA MÀ? EL RACC T’ACONSELLA

A l’hora de comprar un vehicle d’ocasió intervenen més factors que la veracitat dels quilòmetres que marca l’hodòmetre.

- “El primer que hem de saber és quin cotxe volem o necessitem i quin ús li donarem”, apunta Vanessa Tomàs, responsable de Venda de Vehicles del RACC.

- La següent decisió també és important: tractar amb un particular o amb un concessionari. Potser és més econòmic comprar el cotxe a un particular, però els concessionaris ofereixen una garantia d’un mínim de sis mesos i s’encarreguen de la tramitació de la compravenda.

- Un cop triats el model i el canal de compra convé veure i comparar molts cotxes fins trobar la combinació de model, prestació i preu que més ens interessi.

Un cop trobada cal fer una comprovació de l’exterior:

-Diferents tonalitats de pintura poden amagar alguna col·lisió i un escapament amb molt greix acostuma a ser sinònim de motor defectuós, per exemple.

-Uns neumàtics massa lluents poden dur a l’engany. Per saber la seva antiguitat, cal comprovar el codi DOT, que consta de quatre xifres. Les dues primeres corresponen a la setmana de fabricació, i les dues finals a l’any.

“El primer que hem de saber és quin cotxe volem o necessitem i quin ús li donarem”

A l’interior hi ha més pistes que han d’ajudar a decidir o descartar-ne la compra.

- Així, és imprescindible comprovar l’estat dels cinturons de seguretat i dels seus ancoratges i la presència de taques o cremades a la tapisseria.

Una altra bona pràctica és demanar una prova de conducció al propietari. És el moment de comprovar el funcionament de la direcció, la suspensió i el sistema de frenada i, potser, de fer una petita inversió econòmica i dur el cotxe al nostre taller de capçalera per fer-li una revisió mecànica més exhaustiva.

El darrer pas és “comprovar la seva situació administrativa: si la persona que l’intenta vendre és el seu propietari real, si ha passat la ITV, si ha passat les revisions periòdiques, si té pagat l’impost de circulació i, sobretot, si té multes pendents o està afectat per alguna mena d’embargament. I, molt important, signar una contracte de compravenda que inclogui l’estat del vehicle i la garantia del venedor”, apunta Vanessa Tomàs.

#BlocRACC
La manipulació del comptaquilòmetres, un frau habitual
El RACC, en col·laboració amb la FIA, avisa de la proliferació del frau en el quilometratge en els vehicles de segona mà. Entra al #BlocRACC i coneix al detall en què consisteix i com el pots prevenir.