Twitter Club RACC Facebook Club RACC
CAT | ESP

TECNOLOGIA QUE SALVA VIDES

LA FRENADA AUTÒNOMA D’EMERGÈNCIA DE SÈRIE EVITARIA 330 MORTS A L’ANY A ESPANYA

El RACC i la FIA han organitzat l’iMobility Challenge a Barcelona per presentar nous sistemes intel·ligents que milloraran l’eficiència i la seguretat en la conducció. Entre totes les novetats, el sistema AEB de frenada autònoma d’emergència, que detecta la presència d’obstacles, n’és l’estrella; si tots els cotxes el portessin incorporat, es podrien evitar fins a 330 morts a l’any a Espanya. També et presentem el sistema d’aparcament automatitzat, que permet aparcar de forma remota des d’una tauleta o un telèfon intel·ligent, i l’MSC, un sistema de control d’estabilitat nou per a motos que millora l’efectivitat de la frenada. Per Antoni Capilla
iMOBILITY CHALLANGE
Iniciativa europea que fomenta l’ús de noves tecnologies per a una mobilitat segura i intel·ligent.
www.imobilitychallenge.eu

AEB, LA FRENADA AUTÒNOMA D’EMERGÈNCIA

El sistema de frenada autònoma d’emergència (AEB) és un avenç tècnic equiparable al que van suposar en el seu moment el cinturó de seguretat o l’airbag. Calcula la velocitat de moviment del nostre vehicle i la relaciona amb la presència d’obstacles (mòbils i immòbils), com ara vianants, que es trobin davant del vehicle. El sistema emet un so d’advertència per tal que el conductor pugui reaccionar a temps; si aquest no frena, el sistema pren el control del cotxe i l’atura automàticament en substitució del conductor, amb la qual cosa s’eviten o es minimitzen les conseqüències d’una col·lisió.

Segons el RACC, si tots els cotxes portessin incorporat aquest sistema, es podrien arribar a evitar fins a 330 morts i més de mil 1500 ferits greus a l’any a Espanya (segons dades oficials d’accidentalitat del 2012). A més, l’AEB suposaria un estalvi superior als 941 milions d’euros en costos derivats de l’accidentalitat. El nou salvavides de la seguretat viària també s’incorporarà a partir de l’any vinent a les proves EuroNCAP, l’organisme europeu que comprova la seguretat dels vehicles, tot i que ja s’estan examinant alguns vehicles.

APARCAMENT AUTOMÀTIC DE BOSCH

L’hora de trobar aparcament i fer una maniobra correcta acostuma a ser un dels malsons de molts conductors. En aquest sentit, Bosch ha creat el seu sistema d’aparcament automàtic, dissenyat per a trobar un lloc i aparcar quan el conductor ho demani. El funcionament és molt senzill. Mitjançant un sistema d’escaneig de l’entorn, el sistema troba el lloc per a aparcar i es posa en marxa perquè només calgui donar l’ordre d’aparcament i desaparcament automàtic del cotxe. A través de sensors d’ultrasons, càmeres de vídeo i una aplicació per a telèfons intel·ligents i tauletes des de la qual es dóna l’ordre, el cotxe aparca sense el conductor al volant. Aquesta tecnologia de futur ja és una realitat i Audi podria integrar-la en alguns models a partir de l’any 2015.

MSC, MOTOS MÉS ESTABLES

Bosch també ha desenvolupat l’MSC, un sistema de control d’estabilitat de la moto. Concretament, aquesta tecnologia recull dades de diferents sensors que avaluen la velocitat, l’angle d’inclinació i l’angle de picat, així com la pressió aplicada als frens. Amb totes aquestes dades, és capaç de reconèixer situacions de risc i evitar que el vehicle vagi a terra. El sistema, que utilitza el Sistema d’Antibloqueig de Frens Combinat (C-ABS) i el Control de Tracció de la Motocicleta, reparteix la frenada entre les dues rodes encara que només s’activi un dels frens. D’aquesta forma s’augmenta la seguretat, es redueix notablement la distància de frenada i s’eviten errades en maniobres que poden ser perilloses, com ara la pèrdua de la trajectòria i la invasió del carril contrari.

eCALL, LA TRUCADA QUE SALVA VIDES

El sistema realitza una trucada automàtica d’emergència quan detecta que s’ha produït un accident greu i envia al 112 la posició exacta del cotxe, l’hora de l’accident i el número d’ocupants del vehicle, entre altres dades. Amb la seva utilització es reduirà substancialment el temps de resposta dels serveis d’emergència: s’estima que un 50% en zones urbanes i fins a un 40% en zones rurals. El sistema eCall, que s’incorporarà de forma obligatòria en tots els vehicles de tipus turisme nous a partir de 2017, podria arribar a salvar fins a 2.500 vides a l’any a tot Europa.

MÉS BICIS ELÈCTRIQUES I MENYS CONTAMINANTS

El servei Bicing de Barcelona incorpora aquest mes 300 bicicletes elèctriques. Funcionaran amb una bateria d’ió liti d’última generació que es carrega mentre la bicicleta està ancorada a l’estació d’aparcament. Tenen una autonomia superior als quaranta quilòmetres i tres nivells d’assistència elèctrica per fer més fàcil la conducció en desnivells pronunciats. Gràcies a aquestes bicicletes, s’estalviaran unes dues-centes vuitanta tones anuals d’emissions de CO2.

iMOBILITY CHALLANGE
VEHICLES INTEL·LIGENTS A BARCELONA



Totes aquestes novetats tecnològiques van ser presentades recentment durant l’iMobility Challenge, un projecte finançat per la UE i a càrrec de la DG Connect de la Comissió Europea, coordinat per la FIA i organitzat pel RACC a Barcelona. La iniciativa europea té per objectiu fomentar aplicacions noves per a una mobilitat més eficient, segura i intel·ligent que previngui la congestió del trànsit, millori l’eficiència de les infraestructures de transport i redueixi els temps de viatge, el consum de combustible i la contaminació. Fidels a aquest objectiu, setze empreses i institucions van exposar a Barcelona les seves solucions per a aconseguir una mobilitat més segura i sostenible als nostres carrers i carreteres.