ASSIGNATURA PENDENT
Per Antoni Capilla
SISTEMES DE FRENADA EN MOTOCICLETES LLEUGERES
Estudi realitzat per la Fundació RACC en el marc del projecte de la FIA ‘Seguretat de les motocicletes lleugeres’ Consulta l’estudi complet de la Fundació RACC |
La popularització de les motocicletes lleugeres, especialment a partir de l’autorització del seu ús a conductors de permís B amb 3 anys d’antiguitat, planteja nous reptes de seguretat i circulació. Tot i les limitades prestacions dels motors de 125 cc, la frenada és una de les maniobres més importants, complicades i crítiques que es realitzen sobre una motocicleta o un escúter. Aquesta circumstància fa que els frens esdevinguin un dels elements de seguretat activa més importants d’una moto.
A Espanya hi ha 2,8 milions de motos, més de la meitat de les quals són de baixa cilindrada. La sinistralitat de les motocicletes continua sent una de les assignatures pendents de la seguretat viària al nostre país. Segons dades de la DGT, 215 motoristes van perdre la vida el 2013. Tres de quatre accidents tenen lloc en vies urbanes, on la circulació està plena d’ensurts que obliguen, sovint, a fer frenades d’emergència. En aquests casos, l’ús de sistemes avançats de frenada pot ser clau per evitar més d’un accident.
ASSIGNATURA PENDENT
A la ciutat, els motoristes tenen 8 vegades més probabilitats de patir un accident greu o mortal que els usuaris de cotxe.
La majoria de les motocicletes porten frens de disc, molt més eficaços que els antics frens de tambor, ara limitats a models de baix cost o de petita cilindrada. De mica en mica, però, els fabricants estan incorporant sistemes avançats de frenada als nous models. Malgrat tot, el 83 % dels motoristes accidentats no disposaven de cap sistema avançat de frenada a la seva moto, segons una enquesta del RACC i Honda. A partir de 2016, però, les noves homologacions de motocicletes de més de 125 cc hauran de disposar d’aquests sistemes per reforçar la seva seguretat activa i tenir una frenada totalment segura.
Mentre no arriba l’obligatorietat, algunes marques ja els incorporen com a extres en models tan populars com ara l’Honda SH, la Yamaha X-MAX, la Suzuki Burgman, la Peugeot Satelis i la Piaggio X-10, amb un increment de preu que oscil·la entre els 400 i els 600 euros. L’estudi 'Sistemes de frenada en motocicletes lleugeres', elaborat pel RACC, assegura que si se’n generalitzés l’ús es podrien reduir en un 20 % els accidents greus. Un percentatge que compensa l’esforç econòmic que representa comprar una moto amb uns frens de darrera generació.
Els sistemes avançats de frenada permeten millorar el potencial dels equips de fre de la motocicleta. Un dels més efectius i que està més estès és el CBS (Combined Braking System), un sistema de frenada combinada desenvolupat per Honda que millora la frenada i l’efectivitat de la maniobra. A l’hora de fer una frenada d’emergència, si només s’utilitza el tren posterior es produeix un allargament notable de la distància de frenada.
D’altra banda, si es frena amb massa força amb el fre davanter augmenta considerablement el risc de bloquejar la roda i patir un accident. Amb el sistema CBS, en accionar qualsevol de les dues manetes es reparteix la força dels frens en les dues rodes i s’aconsegueix una frenada combinada i equilibrada i una notable reducció de la distància final de frenada, que pot arribar fins al 50% si es compara amb un fre sense CBS. El sistema CBS proporciona, en definitiva, una millor frenada de la motocicleta i, en conseqüència, una sensació més gran de confiança.
Les motocicletes estan incorporant de mica en mica l’ABS (Anti-Lock Braking System), un sistema antibloqueig molt freqüent en els automòbils però que ha trigat força temps a arribar als vehicles de dues rodes. El funcionament de l’ABS en les motocicletes, de tota manera, és força diferent que en els cotxes, ja que actua independentment en cada roda. Aquest sistema, introduït per BMW a finals dels anys vuitanta, afegeix al CBS que millora l’estabilitat i impedeix la pèrdua de control de la moto durant la frenada i possibles caigudes.
El sistema ABS permet pitjar la maneta del fre a fons quan sigui necessari sense por a bloquejar la roda davantera i, com a conseqüència d’això, tenir molts números per anar a terra. L’ús de l’ABS permet frenar amb molt més confiança i seguretat, fins i tot en situacions de pluja. La combinació de CBS i ABS és la que proporciona distàncies de frenada més curtes i la necessària estabilitat per no caure a terra.
El sistema ABS consisteix en una bomba que s’incorpora als circuits del líquid de fre i en uns detectors que controlen les revolucions de les rodes. Quan es fa una frenada brusca o alguna o totes dues rodes redueixen la seva velocitat, l’ABS ho detecta i interpreta que les rodes estan a punt de quedar bloquejades amb el vehicle en marxa. Per evitar que el vehicle patini i perdi adherència, els sensors envien un senyal al sistema per reduir immediatament la pressió sobre els frens. Quan la situació ha tornat a la normalitat, el sistema permet que la pressió sobre els frens torni a actuar amb tota la seva força. L’ABS controla novament el moviment de les rodes i torna a actuar si estan en perill de bloquejar-se. Aquest procediment es repeteix a molt alta freqüència, de 50 a 100 vegades per segon, cosa que es tradueix en les característiques vibracions que se senten a la maneta del fre.
La majoria dels fabricants estan desenvolupant sistemes combinats, com ara el C-ABS, que proporcionen una frenada molt més segura a motocicletes i escúters que ja sumen les virtuts del CBS i de l’ABS. Aquest sistema és l’ideal per a tots els conductors de motocicleta. Fins i tot, molts conductors experimentats no poden evitar pitjar a fons el fre davant un imprevist, amb el risc de bloquejar la roda davantera i caure al terra. Per evitar-ho, el C-ABS compagina l’efecte antibloqueig amb una utilització intel·ligent dels frens. Tant si s’usen tots dos frens o només el del darrere, el sistema reparteix correctament la frenada entre les dues rodes, amb la qual cosa evita la relliscada del tren davanter i aconsegueix un efecte similar al servofrè. L’ús d’aquest sistema mixt incrementa notablement la seguretat activa dels conductors de motocicletes i escúters.
Conduir una motocicleta o un escúter amb un sistema de frenada avançada requereix un cert entrenament per acostumar-se al seu funcionament i a la resposta de la moto davant de situacions d’emergència. El primer que cal tenir en compte és que el sistema ABS triga uns quants segons a activar-se després d’haver arrencat el motor de la motocicleta. Cal esperar, doncs, que s’apagui el llum pilot abans d’iniciar la marxa. També és important habituar-se a les vibracions que impedeixen el bloqueig i comprovar com reacciona la motocicleta davant d’una frenada d’emergència, pitjant a fons la maneta del fre. Finalment, cal recordar que l’ABS només funciona al 100 % de les seves prestacions quan la moto circula recta, aprofitant tota la superfície del pneumàtic. El sistema, d’altra banda, millora la circulació i la frenada amb el paviment mullat o brut.